Vika- ja onnettomuustilanteet

Toiminta-ohjeet vika- ja onnettomuustilanteissa:

Ilmoita aina Isännöitsijälle tai huoltoyhtiölle havaitsemastasi viasta tai puutteesta.
Taloyhtiön järjestelmät ja rakenteet sekä niiden korjaaminen kuuluvat yhtiön vastuulle.

Kenelle soittaa?
Taloyhtiön yleisistä asioista voi kysyä suoraan hallituksen puheenjohtajalta, mutta yhtiön rakenteisiin, putkistoihin, kanavistoon, teknisiin järjestelmiin ja eristeisiin liittyvissä asioissa pitää soittaa isännöitsijälle.
Yhtiön yhteisten tilojen mm. rappukäytävät siivouksesta, lumitöistä, hiekoituksesta ja esim. palaneista lampuista voi soittaa suoraan huoltoyhtiölle.

Huoltoyhtiön ja isännöitsijän yhteystiedot löytyvät ilmoitustaululta.

Kriisin sattuessa ohjeistus !

Mikäli yhtiön alueella tai lähistöllä sattuu isompi onnettomuus.
Kun onnettomuus tms. on tapahtunut, tieto on saatava asukkaille nopeasti.

Tiedotuksen sisältö

  • Mitä on tapahtunut, missä ja milloin?
  • Mihin toimenpiteisiin on ryhdytty? Onko vielä vaaraa?
  • Mistä saa lisätietoja?

Jos toimittaja soittaa tai joku muu kyselee kriisistä, ohjaa hänet oikeiden ihmisten puheille.

  • Ensisijainen yhteyshenkilö: isännöitsijä
  • Varahenkilöt: hallituksen puheenjohtaja/ varapuheenjohtaja

Kun annat lausuntoja kriisitilanteessa

  • Älä arvaile tai oleta. Kommentoi vain sellaista minkä tiedät.
  • Jos et osaa vastata, sano, että et tiedä, mutta selvität asiaa.
  • Toimi nopeasti
  • Kanna vastuu
  • Ehdoton rehellisyys
  • Muista empatia

Huom!

  • Jos poliisi on paikalla, poliisi hoitaa mediatiedotuksen.
  • Onnettomuuteen liittyvistä henkilöistä ei saa levittää arkaluonteisia tietoja, kuten esimerkiksi rotua, vakaumusta, terveydentilaa tai sosiaalihuollon asiakkuutta.
  • Henkilöiden nimien julkistamisessa täytyy olla erittäin varovainen yksilönsuojan vuoksi. Onnettomuustilanteissa perussääntö on, että nimiä ei kerrota julkisuuteen, ennen kuin omaiset ovat saaneet tiedon.
  • Asiasta kannattaa aina neuvotella poliisin kanssa.